domenica 15 novembre 2009

Danut Iacob

Eu am fost arestat in data de 18 dimineata. M-au cautat seara, dar nu m-au gasit, mi-a zis un coleg de-al meu. Am fost reclamat la Militia din orasul Sacele, locuiam la Sacele la parinti, ca s-a comis un viol pe raza cartierului, semnalmente corespund, sa vin pana la Militie sa dau o declaratie si sa fac o confruntare cu victima. "Nu se poate, zic, sunt casatorit de doua saptamani, sotia e de fata. Cum sa fac asa ceva?". Si-a cerut scuze fata de sotie, mai era numai tata, mama era plecata in statiune. Si zice: "Nici un deranj. Intri pana acolo, dai ... ti-e frica? "Cum sa-mi fie, domn'e frica? Hai sa mergem, ca tot plecam la serviciu. "M-au urcat intr-o Dacie verde unde mai erau doi indivizi solizi. "Domn'e, panala Militie sunt 50 de metri, sa nu ne inghesuim in Dacie". "Nu domn'e, vino incoace!". Am intrat acolo, zic: "Arata-mi-o repede pe domnisoara care e, sa vedem. Ma grabesc sa ajung la munca". Cum au bagat masina in curtea Militiei, din start m-a pocnit cu bastonul dupa cap si a zis: " Stii ce-ai facut duminica?". "Eu am fost la serviciu..." "Las' ca acum o sa vezi tu". Si acolo mai erau inca doi oameni, Buceanu Aurel si Gradinaru Ion si i-am intrebat: "Cu voi ce e? Daca te-au bagat in camera asta, e clar. Si tu lucrezi tot la "Steagu"? "Da, lucrez la "Steagu". "E clar, acum se leaga". Ne-a bagat intr-un Aro. Acolo n-a mai fost nimic, n-a mai fost nici o confruntare, n-a fost nimic nici o domnisoara care, chipurile, ar fi fost violata de mine. Ne-au dus la sediul Militiei centrale. Acolo a urmat ancheta. Declaratii: "Pe cine cunosti"?. Ma gandeam, in mintea mea, ca era clar ca stiau deja, cine a mai fost arestat pana joi. A fost arestat Cornelus Vulpe, Gherco. De Farcas nu stiam daca e luat sau nu-i luat.
Imi zic: declar si eu pe colegii mei, cu care eram cei mai apropiati. Si am declarat: "Respectivii au fost". "Ce-ai facut"? "Pai, am fost acolo..." Bineinteles ca in prima declaratie data eu n-am vrut sa scriu adevarul, asa ca am scris ca am facut altceva, am spus ca am fost cu o amanta. Ei imi insuflasera ideea asta cu violul. N-a tinut, m-au batut pana mi-am zis ca nu mai tine cu chestii din astea. Dupa ancheta au pus in fata mea niste poze, sa ma recunosc. Era un grup de persoane, au zis: "Domn'e, tu esti asta". "S-ar putea sa fiu eu, dar aici sunt in tricou, acum e iarna...poate m-ati fotografiat la un meci de fotbal. Si atunci zice :"Bine, cauta-te tu pe aici prin poze". Cand ma cautam prin poze, omul a iesit, si a intrat altul: "Ce faci, ma, aici" Zic: "M-a lasat domnu' sa caut". A! M-a luat la bataie; ce caut in poze. Eu le-am strans, le-am pus in dulap. A venit celalalt inapoi: "Te-ai gasit?", "Pai, stiti, a fost un alt domn, m-a rugat sa nu ma mai uit". "Ma, tu faci misto de mine, iti bagi joc de mine? Eu te pun sa-ti faci treaba..." si iar m-a luat la bataie. La un moment dat, m-am saturat, unul intra, altul iesea, si am lasat pozele, am lasat tot si am zis: Domn'e, ce vreti sa faceti cu mine?". "Cine e in tabloul ala?" "Ceausescu.". "Ia da-te, ma, mai aproape! Cine e acolo?" "Ceausescu". Mi-a dat un baston peste cap: "Tovarasul Nicolae Ceausescu!" "Ma scuzati, tot aceeasi persoana e, nu e..." Zice: "Fii atent aici - mi l-a pus mai jos, la pozitia nasului -il tii cu nasul acolo pana vin eu". Am stat un minut, doua, mi-era frica sa nu-l scap. Pana la urma l-am scapat. A intrat alalaltul: "Ce-ai facut? L-ai dat jos pe Ceausescu?". "L-am dat, domn'e". Pac, da-i bataie, la picioare, la maini, iar ma lua la bataie, la picioare, la maini, cum apuca. Cum intra unul: "Care e ala care l-a dat jos pe Ceausescu?" "Ala de-acolo!?. Nu va mai spun acum apelativele cu care mi se adresau, si ma luau la bataie. Bataie de nota 10. Pana a doua zi dimineata am stat in toate anchetele astea. Cand m-a dus pentru prima data in beci, am gasit acolo si un alt coleg al meu, Bordei Nicolae, si pe un alt coleg, Broasca, de la Scularie, l-am cunoscut ulterior. I-am intrebat: "Bai, nea Nicule, ce-ai facut domn'e?" Zice: "M-au batut astia de m-au nenorocit", era cu mainile umflate, "dar eu n-am fost la munca". "Nea Nicule, atunci scrii ca n-ai fost. Il iei pe nu in brate, ca daca nu, ne omoara astia". El a fost scos la ancheta, n-a mai rezistat la bataie si a zis ca a rupt un tablou de acolo. Cand a venit inapoi, zic: "Ce-ai scris?" "Am scris ca am rupt un tablou.. "No, de acum o sa te bata incontinuu pana o sa recunosti tot". Intr-adevar, asa s-a intamplat. Mult timp el a fost suparat pe mine, ca ne scotea cand pe mine, cand pe el si el spunea ca il torn pe el, ca il spun, fiindca pe il batea si el recunostea tot, ii baga toate faptele pe care nu le-afacut. El recunostea, sa nu mai ia bataie.
Pe urma, am fost mutati la Bucuresti. Aici a povestit colegul meu despre senzatia aceea ca vom fi impuscati pe drum, atunci cand s-a oprit masina. La Bucuresti, am avut parte de aceeasi tortura; o bataie, asa, rupta din rai. La un moment dat m-a bagat intr-un birou si mia- zis: "Scrie exact tot, tot ce ai facut". "Pana acuma am scris numai asta". "Daca ai scris numai asta, acum scrie povestea Alba ca zapada si cei sapte pitici".
Am scris toata noaptea Alba ca zapoada si cei sapte pitici. Nu m-au mai intrebat nimic. Dimineata m-au dus in camera si am manat ceaiul ala care ni-l dadea. Cred ca de vreo trei ori am mancat cat am stat acolo. La o jumatate de ora, m-au luat din nou. M-au dus intr-un birou unde erau doua persoane bine facute si mi-au zis: "Mai, Iacobe, tu esti un catar, esti incapatanat.
Nu vrei sa recunosti nimic". "Domn'e, zic, am recunoscut tot ce am facut... cum l-am lovit pe maistru, am povestit cam tot".
Dupa care anchetatorul zice: "Ba, pentru ce ai facut tu aici" si s-a lasat asa pe fotoliu, "daca scapi cu 25 de ani, e bine. S-ar putea sa te-mpuscam". In momentul ala a intrat un tip solid, zic e: "Du-l la aer". Nu auzisem pana atunci de "aer", nu stiam ce inseamna aia. M-a bagat intr-o celula inchisa complet, deasupra se vedea cerul, era cu plasa. Usa era cu vizeta si, probabil, acum fac legatura, erau niste urme de rugina, dar eu am zis ca e sange. Si m-a lasat acolo. M-au lasat acolo intr-un colt, am zis "Tatal Nostru, si mi-am spus: "Asta e acum, deschide vizeta, baga ala, da cu furtunul si gata, m-a impuscat". Am simtit atunci ca n-am primit 25 de ani, ci ca a hotarat el ca merit pedeapsa capitala pentru ce am facut. Dar n-a fost asa. Eu am crezut atunci ca m-a auzit Dumnezeu cum m-am rugat.

Nessun commento:

Posta un commento

I commenti saranno pubblicati se non conterranno parolacce, bestemmie, offese verso presenti ed assenti. Grazie.
Comentariile vor fi publicate daca nu contin jigniri,injuraturi sau orice alt fel de injurie sau afront la adresa persoanelor prezente sau absente.Multumesc.